Eerste week in Puerto Viejo - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van WendyinCostaRica - WaarBenJij.nu Eerste week in Puerto Viejo - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van WendyinCostaRica - WaarBenJij.nu

Eerste week in Puerto Viejo

Blijf op de hoogte en volg

08 Februari 2015 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Nadat ik was aangekomen (maandag) in het appartement zijn we eigenlijk meteen naar het strand gegaan voor mijn eerste strandwandeling! Daarna wat boodschappen gehaald en terug naar het appartement om wat te koken. Eerst was het plan om te gaan uiteten maar ik was zo moe van de reis dat we maar thuis bleven en om 9uur lag ik in bed. Het appartement beviel goed, helaas moesten we de volgende dag van appartement wisselen, eentje naar links, wat er ongeveer hetzelfde uitzag.
We kwamen er al snel achter dat men in de winkels alleen het noodzakelijke heeft. De zoektocht naar een garde om pannenkoeken te maken lijkt onmogelijk. Het kan toch ook met een vork, zeiden bewoners. Boodschappen zijn erg duur, en zoals wij in Nederland gewend zijn de keuze te hebben uit diverse merken hebben zij vaak maar 1 of 2 opties. 4 sponsjes waren ongeveer 3 dollar en bloemkool 2.. Duur!!
Dinsdag werd ik rond half 8 op stage verwacht om mijn eerste tour mee te maken. Om een goede indruk te krijgen in het bedrijf moeten we natuurlijk wel eerst een aantal tours meemaken. Erg vervelend haha. De tour was naar een Indianen reservaat waar we geleerd kregen over hoe hun gebruiken maken van verschillende planten en bomen om ziektes te bestrijden. Ook maakten ze daar hun eigen chocolade met allerlei smaken die we natuurlijk even moesten uitproberen. Geen suiker, melk of andere rotzooi zit hierin waardoor het goed voor het hart is. Naast chocola maken ze ook hun eigen daken van palmbladeren. Ik mocht dit even uitproberen maar dit was toch geen succes. Hierna gingen we naar een andere plek waar we bij een prachtige waterval een duikje konden nemen. Lekker verfrissend. Eenmaal terug in het appartement, doodop, moesten we even verhuizen. Van de fooi hadden we lekkere kip gekocht die we meteen met wat rijst hadden opgegeten. Rustig avondje en om half 9 al in bed.
Woensdag hadden we een full day hike (8uur lang) door het gebied van Kekoldi. Heel stom maar ik was natuurlijk mijn water vergeten.. Desondanks toch de dag overleefd. Door een fantastische gids hebben we veel geleerd over de natuur en dieren die daar leven. Toekans, luiaards, kikkers, agoutis, buller ants, veel vlinders en meer gezien. Na ongeveer 4 a 5 uur door de modder te hebben geklommen en afgedaald (aangezien het de nacht flink geregend had) kwamen we aan bij een prachtige 45m hoge waterval. Even genoten van het uitzicht en daarna weer terug richting een plek waar indianen wonen voor lunch (kip, bakbananen, palmhart, ńame? en andere gekke groentes). Terug in het appartement weer doodop en snel iets van eten in elkaar geflanst.
Wakker geworden door brullende apen op donderdag, heel gek en onbekend geluid. Vandaag staat een 4 uur durende hike in het gandoca manzanillo gebied op het programma. Weer nieuwe dingen geleerd over de natuur en prachtige nieuwe plekjes ontdekt. ‘s Avonds hadden we groot feest van de bazen, die waren 15 jaar getrouwd. Mijn eerste caribische party heb ik ook alweer gehad! De salsa die ze hier dansen (à tiempo) is een andere variant dan dat ik gewend ben. Gelukkig had ik in Nijmegen samen met Lynn ook al een cursusje à tiempo gedaan, dus dat ging me hier ook wel goed af. Grote flessen rum en vodka stonden op de tafel om geschonken te worden en genoeg eten voor iedereen. Bescheiden als we waren, hadden we toch maar van tevoren wat gegeten. Toen ik Minnie (baas) vroeg hoe laat we vrijdag op kantoor moesten zijn, was het zoiets van; hebben jullie morgen een tour, nee, oh nou dan denk ik dat ik jullie maandag weer spreek. Lekker relaxed dus.
Vrijdag dus een dagje vrij gehad. Spullen die nog in de koffer zaten opgeruimd en wat door de stad gelopen. ‘s Avonds een heerlijke pizza gegeten met daarbij een vers geperst ananassapje! Gezellige sfeer op de vrijdagavond hier in Puerto Viejo, mensen zingen karaoke en anderen zitten lekker relaxed in een loungebar van hun cocktail te genieten. 

Het was de planning om zaterdagochtend vroeg naar de Farmers market te gaan en daarna door naar het Jaguar Rescue Center. De market is niet gelukt maar zijn wel op tijd naar het rescue center kunnen gaan (9.30 begon daar de tour). Een goed concept waarbij de entree die bezoekers betalen gebruikt wordt om de dieren daar te verzorgen. De tours worden begeleidt door vrijwilligers die moeten leven van de fooi die ze daar krijgen. Wij werden rondgeleid door de Nederlandse Marloes die hier al 2 jaar werkte en veel over de dieren afwist. Het was dan ook zeker de moeite waard om hier naartoe te gaan. Daarna een lekkere lunch gemaakt (wentelteefjes!!) en ook natuurlijk nog even gezwommen in de caribische zee. 
Zondag een lekker lui dagje waarbij ik mijn Spaans heb kunnen oefenen. Benieuwd wat volgende week zal brengen.

  • 08 Februari 2015 - 20:40

    Chloé:

    Foto's!? :D

  • 08 Februari 2015 - 20:41

    Carin Ronda:

    Hoi Wendy
    Wat leuk om je verslag te lezen ,en wat je al allemaal gezien hebt en gedaan hebt ,zal zeker vermoeiend zijn ,maar je ziet wel veel ,nog heel veel plezier en ik zal je verslagen met plezier gaan lezen .

    Groetjes Carin

  • 08 Februari 2015 - 20:59

    Marian Janssen:

    he meiske wat een leuk verslag om te lezen.super hoor we blijven je volgen!

  • 08 Februari 2015 - 21:27

    Julian:

    Lekker bezig Wendy! Ik blijf je volgen met al je leuke verhalen!

  • 08 Februari 2015 - 22:34

    Paul Wiersma:

    Hej Wendy,

    Wat een leuk verslag van je eerste week. Natuurlijk ontzettend benieuwd naar foto's en filmpjes. Maar niet alles laten zien anders weten we al alles al voordat we je komen opzoeken. Ben benieuwd naar je verslag komende week. Is internet daar goed genoeg voor skype? moeten we zeker een keertje doen! Veel plezier en...werk ze (?).

  • 08 Februari 2015 - 22:50

    Eveliene:

    Heey Wendy! Wat een levensgenieter ben jij! Goed bezig alles meemaken! Genietse en ik kijk uit naar meer verhalen, want op dit moment beleef ik niet veel haha.
    Succes met je Spaans! Liefs eef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 2606

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Stage in Costa Rica

Landen bezocht: